Jak otworzyć dysputę na Aliexpress?


Dostałeś towar, ale nie jesteś z niego do końca zadowolony? A może przesyłka nie dochodzi,  a numer trackingowy nie działa? Podobnie jak w każdym innym sklepie internetowym, na Aliexpress masz prawo do reklamacji, a portal bardzo dobrze wspiera kupujących, umożliwiając otwieranie dysput ze sprzedającymi i odzyskanie części albo całości należności w sytuacji, w której nie będziesz zadowolony z zakupu. Warto wspomnieć, że ponad 99% zamówień realizowanych jest bez dysput i kończy się powodzeniem. Jeżeli jednak znalazłeś się w pozostałym jednym procencie, zobacz co dokładnie zrobić gdy przesyłka do ciebie nie dochodzi albo gdy towar nie spełnia twoich oczekiwań.

Przesyłka z Aliexpress nie doszła – co zrobić?

Może być tego kilka przyczyn, dlatego zanim rozpoczniesz dysputę, sprawdź jaki jest status zamówienia. Poniżej przedstawiamy typowe problemy  z wysyłką i wskażemy na  przykładowe rozwiązania.

1. Przesyłka jeszcze nie dotarła

Na początek sprawdź, czy przesyłka nie jest dalej w tranzycie, wpisując numer trackingowy na stronie Poczty Polskiej. Przesyłka nadana prawidłowo będzie wyglądała tak:

dysputa-aliexpress-poczta

Na tym zrzucie ekranu widać, że przesyłka dotarła już do kupującego. Niekiedy zdarza się tak, że listonosz nie zostawia awizo, dlatego jeżeli zobaczysz, że przesyłka jest już na poczcie, po prostu ją odbierz. Oznaczenie WER  oznacza, że przesyłka jest w Węźle Ekspedycyjno-Rozdzielczym, czyli po prostu w sortowni paczek. Poczekaj w takim wypadku jeszcze kilka dni, a paczka dojdzie do ciebie. Może także niekiedy trafić do oclenia.

2. Paczka z Aliexpress czeka do oclenia – co robić?

Gdy dostaniesz powiadomienie, że należy przesłać dokumenty przesyłki i nie wiesz co robić, przeczytaj artykuł „Opłaty celne za przesyłkę z Chin”. Wyjaśniamy w nim, co należy dokładnie zrobić i jakich opłat możesz się spodziewać. Dodajmy, że jeśli paczka długo wisi na cle, a nie dostajesz żadnego listu, możesz też po prostu zadzwonić do Urzędu Celnego (numery telefonu znajdziesz w Internecie), aby dowiedzieć się, czy gdzieś nie zaginęła. Po opłaceniu cła (a często po zwolnieniu z opłat, jeśli paczka jest małej wartości), przesyłka dotrze do ciebie.

3. Przesyłka jeszcze nie dotarła, a numer trackingowy nie działa

Poczta Polska aktualizuje numery gdy przesyłka wejdzie do międzynarodowego systemu trackingowego, a to zależy od lokalnej poczty w Chinach – czasem jest to niemal od razu po wysłaniu, a niekiedy dopiero gdy paczka wyląduje w Polsce, na lotnisku w Warszawie, gdzie lądują samoloty pocztowe z Chin. Sprawdź w takim wypadku, czy tracking dostępny jest na stronie Poczty Chińskiej, najlepiej korzystając ze strony 17track.net, pozwalającej na sprawdzanie przesyłek z Chin.

Śledzenie paczek Chiny

Na zrzucie widać przykładową, dostarczoną przesyłkę, wysłaną z Pekinu. Jeśli wyświetlają się na niej adresy po których krąży paczka, na razie po Chińsku, oznacza to, że przesyłka jest jeszcze w Azji i pewnie niedługo będzie. Uzbrój się w cierpliwość i poczekaj jeszcze 2-3 tygodnie – powinna dotrzeć w końcu do Polski.

4. Numer trackingowy nie działa i nie dostałem paczki

Sprzedawcy z Chin zawsze podają numer trackingowy do wysyłki, jednak w niektórych przypadkach może on nie działać. Pamiętaj także, że jeśli przesyłka nie jest śledzona (najczęściej ma małą wartość kilku dolarów), nie możesz sprawdzić jej w systemie i musisz cierpliwie czekać.  Odczekaj zalecane przez Aliexpress 5-10 dni od podania numeru przez sprzedawcę i jeśli na stronie 17track.net cały czas wyświetla się komunikat, że nie znaleziono takiej przesyłki, znaczy to, że jej tam nie ma. Czasem mogła zostać cofnięta z jakiegoś powodu już w Chinach, a niekiedy sprzedawca jej nie wysłał. W takim przypadku nie otwieraj od razu dysputy, tylko najpierw napisz do sprzedawcy, wpisując wiadomość w oknie na dole strony szczegółów zamówienia:

reklamacja na Aliexpress

Możesz użyć poniższego szablonu maila który ułatwi ci komunikację i przyspieszy kontakt:

„Hello, it seems that tracking number XXXXXXXXXX  is not available. Please check that my order has been sent and provide correct tracking number.”, czyli:

„Witam, wygląda na to, że mój numer trackingowy XXXXXXXX (wstaw numer przesyłki) jest niedostępny. Sprawdź czy został wysłany i podaj prawidłowy numer.”

W komunikacji z Chińczykami postaraj się używać właśnie takiego języka – nieskomplikowanego i prosto do celu. Ich angielski jest dość zabawny, ale bardzo zrozumiały i znakomicie można się z nimi dogadać. Pamiętaj, że sprzedawcom zależy na tym, abyś był zadowolony – Aliexpress usuwa bardzo szybko konta nieuczciwych sprzedawców, a nawet tym uczciwym blokuje możliwość sprzedaży jeśli pojawia się kilka dysput. Z tego powodu w odpowiedzi na taką wiadomość powinieneś dostać informację, że „nie została jeszcze wysłana”, „poczta zagubiła” albo podobną, a wraz z nią nowy, prawidłowy numer. Jeśli jednak nie otrzymasz odpowiedzi (co się praktycznie nie zdarza), albo otrzymasz jakąś niejasną odpowiedź, możesz otworzyć dysputę, czyli domagać się zwrotu wpłaty.

5. Dysputy na Aliexpress

Wszystkie transakcje wykonywane są jako escrow, co oznacza, że twoja wpłata wpływa do Aliexpress, który przekazuje ją sprzedawcy dopiero wtedy, gdy zatwierdzisz, że dostałeś przesyłkę i wystawisz ocenę, lub jeśli tego nie zrobisz – automatycznie po 60 dniach. Ten bardzo bezpieczny system, który – swoją drogą – przydałby się na Allegro albo w polskich sklepach internetowych, zapewnia, że inicjatywa musi być po stronie sprzedawcy i że to on musi postarać się, aby prawidłowo dostarczyć zakupiony towar. To powoduje, że dysputy są rzadkie i jeśli już występują, sprzedawcy idą na rękę kupującym. Jeśli jednak doszło do sytuacji, że nie dostałeś przesyłki i tracking nie działa lub że dostałeś towar uszkodzony w transporcie, albo nie taki jak zamawiałeś, albo że brakuje czegoś w paczce. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, możesz jednak otworzyć dysputę, rozpoczynają reklamację na Aliexpress.

Dokonasz tego, wybierając link „Open dispute” obok zamówionego przedmiotu na twojej liście zamówień:

Wyświetli ci się formularz, w którym wpisujesz powód dysputy, załączysz dowody – zdjęcia, albo zrzuty ekranu oraz wpiszesz, czy ubiegasz się o zwrot całości wpłaty, czy częściowy (gdy na przykład brakuje jednego przedmiotu z kilku w paczce).

Możesz użyć przykładowych szablonów, odpowiednich do każdej sprawy:

„Tracking number isn’t available and seller didn’t send the parcel.” – „Numer śledzenia jest niedostępny i sprzedawca nie wysłał przesyłki”

„I received my parcel, but it didn’t contain following ordered items: ” – „Otrzymałem przesyłkę, ale nie zawierała ona tych przedmiotów:”

W pozostałych, bardziej skomplikowanych sprawach (na przykład nie działające urządzenie) po prostu opisz dlaczego chcesz otrzymać zwrot wpłaty, w kilku krótkich zdaniach.

Pamiętaj, że sprzedawcom zależy na rozpatrzeniu sprawy, bo ryzykują utratą konta i czasem mogą się po prostu pomylić. Z tego powodu najczęściej przyznają ci rację i nie będą chcieli konfrontacji. Załatwienie sprawy na Aliexpress jest łatwiejsze niż myślisz, dlatego  podejdź też do kontaktu uczciwie i pisz w otwarty i nieskomplikowany sposób.

I to już wszystko – sprzedawca przyzna ci rację, lub nie odniesie się do dysputy w ciągu 7 dni, co oznacza automatyczne przyznanie ci zwrotu pieniędzy. Jeśli jednak nie będzie chciał się zgodzić, po 7 dniach moderator z Aliexpress oceni kto miał rację – a jeśli na zdjęciach wykazałeś, że masz rację, otrzymasz zwrot wpłaty. Zwrot przyjdzie w ciągu kilku dni (nawet do 7dni) tym samym kanałem którym płaciłeś za zakupy – na kartę albo przez Przelewy24.

Comments are closed.